Internet w promocji, czy promocja w internecie?


Techniki promocji sprzedażyInternet stał się bardzo popularnym medium komunikacyjnym. Stał się medium powszechnym. Dostęp do niego ma znakomita większość grup docelowych marek. Dochodzi wręcz do dyskryminacji pewnej. Osoby nie korzystające z internetu są dyskryminowane. Nie mają dostępu do tych promocji. Dotyczy to grupy demograficznej 55+ więc zapewne nie są oni „w targecie” marek organizujących promocje. Spotkałem się nawet z jakimiś akcjami mającymi spopularyzować dostęp do internetu w tej grupie.

Z drugiej strony nie spotkałem się z żadnymi danymi demograficznymi, od jakiego wieku dzieci mają dostęp. Już w podstawówce z pewnością, a może nawet wcześniej.

Panie Pawle, z tego wynika inne zagrożenie dla promocji organizowanych w internecie. Nie wiemy do kogo dotrze nasza promocja. Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić grupy docelowej. Udział w takiej promocji może wziąć każdy, kto ma dostęp, a dostęp ma każdy kto korzysta z internetu. W ten sposób może się zdarzyć taka promocja, w której nasza precyzyjnie dobrana grupa docelowa nie weźmie udziału. Dzieci i inni bardziej aktywni w tej strefie wykorzystają cały budżet nagród. Spotkałem się nawet z takim programem punktowym, który przez wielką markę musiał zostać zamknięty, bo udział w nim wzięli ludzie spoza grupy, do której był adresowany. Odbierali abstrakcyjnie drogie nagrody i wykorzystali cały budżet nagród w ciągu roku.

Jeszcze jeden aspekt. W internecie nie wiemy kim są ludzie. Internauci zazwyczaj kłamią jeśli chodzi o ich dane. Są anonimowi albo są takimi jakimi chcieliby być. Nie wiemy o nich nic. To, co napiszą o sobie w odpowiedzi na nasze pytania, jest tylko deklaratywne. Nawet płeć może być inna niż deklarowana. Budowanie takiego pozornego wizerunku w internecie jest bardzo popularne. Jedno, czego możemy być pewni, to adres e-mail... np. wojtekp(at)gmail.com.

Panie Pawle warto pamiętać aby wykorzystywać cechy charakterystyczne tego medium. Mam nadzieję, że zgadza się Pan z tym, że to tylko/aż medium służące komunikacji z grupą docelową. Jeśli Pana target posługuje się tym medium, to warto wiedzieć w jakim zakresie. Medium jako nowe, wciąż się zmienia ale pewne cechy są stałe i charakterystyczne.

Przede wszystkim jest to medium interaktywne i tak powinno być wykorzystywane. Naprawdę osiągnięcie reakcji na komunikat w czasach przedinternetowych było wielkim wyzwaniem. Teraz jest to naturalne, a internauci chętnie z tego korzystają i są zniechęceni jeśli taka interakcja nie jest im umożliwiana.

Podstawowym błędem, nawet jeśli interakcja jest możliwa, jest coś, co nazywam „o jeden klik za daleko&rbdquo;. To medium bardzo „szybkie&rbdquo; interakcje bardziej spontaniczne niż w przypadku innych. Jeśli internauta musi przejść na inną stronę, rejestrować się w skomplikowanym formularzu aby wziąć udział w promocji, porzuca stronę i natychmiast zajmuje się czymś innym. Warto o tym pamiętać. Warto też rejestrować uczestników tych promocji wraz z ich reakcją na wysyłany komunikat. Do wykorzystania w przyszłych promocjach.

Nagrody w promocjach internetowych również powinny wykorzystywać cechy tego medium. Powinny być natychmiastowe. Czas oczekiwania na nagrodę jest tutaj zdecydowanie krótszy niż w przypadku innych mediów. Dlatego też nagrody w promocjach powinny być niematerialne i natychmiastowe. Oczywiście dotyczy to promocji w internecie. Jeśli wykorzystujemy Internet jako jedno z wielu mediów komunikacyjnych, nagrody pozostają tradycyjne. Problemem jest tylko potrzeba „wylogowania się&rbdquo; do rzeczywistości internauty.

Jest to fragment książki - Techniki promocji sprzedaży.